In de afgelopen jaren hebben we samen met AWV veel gedaan om het verkeer veiliger te maken, vooral op de gewestweg, met extra fietspaden en verlichte oversteekplaatsen voor voetgangers. Ook schoolzones zijn veiliger gemaakt met een snelheidslimiet van 30 km/u en duidelijke signalisatie. We blijven ons inzetten voor duurzame mobiliteit door veilige fietspaden aan te leggen, voetpaden te verbeteren, fietsenstallingen te plaatsen en autodelen te stimuleren. We vragen om betere busverbindingen in Outrijve en Bossuit. Tevens werken we verder aan de ontsluiting van de N8 via Bossuit.
Al jaren hamert N-VA Avelgem op het feit dat de straten van en naar de scholen, nog meer verkeersluw en dus veiliger moeten worden gemaakt. Dat de wegen zo ingericht worden, dat bestuurders uitgenodigd worden om zich trager en veiliger te bewegen. Daarbij willen we het het doorgaand zwaar verkeer moeilijk maken zodat zij automatisch een ander traject zoeken. Indien nodig, en waar het kan, nog meer trajectcontroles installeren. En absoluut ook meer blauw op straat. Regels, zoals snelheidsbeperkingen, invoeren is één ding, deze laten opvolgen is een ander paar mouwen. Meer controle zal op termijn automatisch zorgen voor veiligere wegen, in de eerste plaats voor alle zwakke jonge weggebruikers.
Als beleidspartij werkte Tandem de voorbije jaren hard aan een betere mobiliteit voor fietsers en voetgangers, soms ten koste van die van de wagenbestuurder. Zo brachten we het fiets- en circulatieplan in voege in 2020. Het zorgt er voor dat onze gemeentelijke kernstraten leefbaarder, gezelliger en gezonder zijn geworden. We willen verder werken op deze weg. Het blijven zoeken naar opportuniteiten om een fijnmazig netwerk van trage verbindingen te creëren in en buiten de kern zorgt voor veilige en gezellige verplaatsingen, weg van de verkeersdrukte. Maar we moeten ook realistisch zijn: zolang er een Gewestweg dwars door het centrum van onze gemeente loopt, zal het zwaar verkeer en vooral het vele verkeer nooit kunnen geweerd worden. De schoolomgevingen willen we zo verkeersluw als mogelijk verder uitbouwen. Daarrond blijven sensibiliseren (en desnoods penaliseren) bij hardleerse volwassenen zal een noodzaak blijven. Ook landelijk enkele trage wegen heropenen biedt mooie opportuniteiten
Toegevoegd op 31/07/2024
Team Avelgem
We hebben (nog) geen info ontvangen van deze partij