Ons speelweefselplan houdt niet enkel speelplekken en vrijetijdsaanbod in.
We willen inzetten op het vrij, veilig en zelfstandig bewegen van kinderen in onze gemeente. Kinderbruggen, kind-oversteekplaatsen en kinderpaden streven we na, waar het voor kinderen extra veilig is om zich te bewegen tussen de 'kind'-plekken in onze gemeente.
Onze concrete Ideeën?
Speelstraten en het aanvragen ervan versoepelen lijkt ons een goed idee.
We willen een versteviging zien van snelheidslimieten rondom de verjongde bebouwde woonkernen.
Verledden van de straatverlichting geeft kansen tot meer dimmen in de plaats van helemaal doven.
Het blijven herhalen van pijnpunten en samen zoeken naar oplossingen is nodig.
De busverbindingen, zeker naar Oostveld, de mobiliteit van de scholenomgeving in Oedelem en de vernieuwing van enkele fietspaden zijn enkele van de pijnpunten die we meenemen naar ons eerste mobiliteitsoverleg.
De leefkwaliteit van een gemeente of wijk hangt samen met mobiliteit: woonwijken zijn idealiter autoluw of zelfs autovrij. Daarnaast is de openbare ruimte uitnodigend voor sociaal contact.• In woonwijken willen we straten die echte leefstraten zijn, met voldoende brede voetpaden, zitbanken, straatbomen en geveltuinen en een speelplek in de buurt. En, als het kan, waar geen of slechts stapvoets verkeer mogelijk is, zoals bij een woonerf. Zodat kinderen er ook veilig kunnen spelen. • We hebben aandacht voor lawaai door het verkeer en nemen de nodige maatregelen (snelheidsbeperkingen, trajectcontrole, vernieuwing wegdek door asfalt, …).• We zetten verder in op een echte fietscultuur (fietsstraten o.a.) en zorgen ervoor dat het overal veilig en comfortabel fietsen is, met de focus op schoolomgevingen en schoolroutes. Voor ons moet mobiliteit verbinden, ontmoeting aanmoedigen en voorrang geven aan bewoners en zacht weggebruik. Ook bij toerisme kiezen we voor fietsers en wandelaars.
De frequentie van het bus- en trein verkeer tussen Brugge en Beernem, en Gent en Beernem moet omhoog, en er moet daarbij meer rekening gehouden worden met jongeren bij de planning van bus en trein. Ook de verbinding tussen de verschillende deelgemeentes in Beernem moet beter.
Dat is noodzakelijk in het kader van de vrijetijdsbesteding van de jeugd dat zich voor veel jongeren voor een deel in Beernem en voor een deel buiten Beernem bevindt. Maar ook met het oog op het woon-werk verkeer van jonge Beernemenaars die professioneel actief zijn buiten de gemeente is dit van belang.
Als tweede punt zetten we in op de verkeersveiligheid. We richten ons daarbij op meer en betere fietspaden met adequate verlichting. Naast het feit dat het soms gevaarlijk fietsen is in het donker, kan het gevoel van onveiligheid voor een groot deel worden weggenomen door fietspaden te verlichten.
Verkeersveiligheid (op basis van het STOP-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer, ...) is één van de hoofdstukken in ons programma. Onze speerpunten zijn: heraanleg voetpaden met als prioriteit de Vaart-Zuid en de Wellingstraat, heraanleg fietspaden met als prioriteiten de Beekstraat, de Torenweg, de Wellingstraat, de opmaak en de uitvoer van een tragewegenplan voor Beernem en Sint-Joris, openbaar vervoer: blijvend druk zetten op de hogere overheden voor meer treinen die stoppen in Beernem, een betere busverbinding naar het Oostveld, gratis bus tussen Brugge en Sint-Joris tijdens de eindejaarsperiode, heraanleg van verkeersonveilige punten: herinrichting kruispunt N368 Hubert d' Ydewallestraat met de N370 Wingene
Steenweg, herinrichting van de doortocht N370 Parkstraat, in functie van leefbaarheid
en verkeersveiligheid, een veilige fietsoversteek aan het kruispunt Stationsstraat-Parkstraat, met
een lichtenregeling., aanpak kruispunt Wingene Steenweg en Cardijnlaan, ..