Evergem

Kies voor welke partijen je de argumenten wilt weergeven

Wat zijn jullie plannen met verkeer en mobiliteit in onze gemeente?

CD&V
De voorbije bestuursperiode hebben we maar liefst 40 kilometer nieuwe fietspaden aangelegd. We willen op dit elan voortgaan door dit investeringstempo aan te houden en enkele gevaarlijke drukke wegen met fietspaden uit te rusten.

Op deze manier wil de volgende ploeg naar het einde toe het label van fietsgemeente van Vlaanderen winnen voor haar baanbrekende inspanningen!


Op volgende fietsroutes willen we veilige afgescheiden fietspaden aanleggen de komende jaren:

-Stoepestraat (N458)
-Hooiwege-Zwaantje-Singel (N456)
-Langendam
-Wippelgem-Eindeken
-Riemesteenweg
-Weegse (opstart)
-Kuitenbergstraat(voorbereiding)
-Reibroekstraat (voorbereiding)

Verder willen we het systeem van fietsstraten verder uitrollen naar andere delen van de gemeente.

Tot slot dient er een visie qua circulatie en verkeersleefbaarheid voor bepaalde delen van de gemeente te worden uitgerold, inzonderheid Evergem-centrum.
Toegevoegd op 31/07/2024
ELiberaal
Dat er nog veel gevaarlijke punten zijn voor fietsers, daar twijfelt niemand aan. We moeten verder inzetten op veilige én verlichte fietspaden voor onze fietsende jeugd. Daarnaast is iedereen ervan overtuigd dat er een probleem is met de busverbinding binnen onze gemeente. We geraken makkelijker in gent of Zelzate dan dat we ons kunnen verplaatsen van Ertvelde naar Evergem of van Kluizen naar Doornzele. Daar moet men echt werk van maken. Er moeten ook bussen zijn naar Evergem buiten de schooluren waarvoor je niet eerst naar Gent moet. Als de lijn dit niet oplost, moet de gemeente kijken om zelf hiervoor een oplossing te voorzien. Bij grote evenementen voor jongeren kan men de organisatoren stimuleren om shuttlediensten in te zetten tussen de deelgemeentes zodat jongeren veilig van en naar huis geraken.
Toegevoegd op 05/08/2024
Groen
We zorgen voor een aantrekkelijke omgeving met voorzieningen op wandel- en fietsafstand. We zorgen dat straten er zijn voor mensen en zorgen dat iedereen mobiel kan zijn.
We zetten in op de uitbreiding van veilige fietspaden vooral tussen de dorpskernen, op autoluwe zones en grotere zones 30 in de kernen, voetgangerszones, schoolstraten en fietsstraten (voorrang voor fietsers), meer infrastructuur voor elektrische fietsen en elektrische auto’s en we zetten volop in op deelfietsen en deelauto’s. We bouwen een netwerk van trage wegen (buurtwegen) verder en versneld uit.
We passen bij elke beslissing steeds het STOP-principe toe. Dit betekent dat prioriteit wordt gegeven aan stappers (voetgangers) en trappers (fietsers), vervolgens aan het openbaar vervoer en uiteindelijk aan het gemotoriseerd personenvervoer. We zorgen zo veel mogelijk voor obstakelvrije en rolstoeltoegankelijke wandelruimte. We ontmoedigen sluipverkeer door circulatieplannen, zeker in de dorpskernen en woonwijken.
Toegevoegd op 31/07/2024
N-VA
We hebben de afgelopen jaren sterk ingezet op verkeersveilige schoolomgevingen. Bij de herinrichting van straten zorgen we maximaal voor afgescheiden fietspaden en verkeersveilige fietsverbindingen. De omvorming van de R4 zal invloed hebben op de verkeersstromen in onze gemeente. We moeten hierop anticiperen en met slimme maatregelen het verkeer sturen. We willen verkeer uit de wijken houden. Door nieuwe wandel- en fietspaden aan te leggen, zorgen we ervoor dat iedereen veilig door de gemeente kan bewegen.

De afgelopen jaren en ook in de toekomst leggen we nieuwe trage wegen aan. Dit zijn buurtwegen door landbouw en natuur die voor voetgangers en fietsers een aangenaam en verkeersveilig alternatief bieden.

We blijven investeren in veilige schoolroutes en - omgevingen, met bijzondere aandacht voor schoolstraten en veiligheid bij fuiven en evenementen. Ook investeren we in voldoende fietsenstallingen om fietsen aantrekkelijker te maken.
Toegevoegd op 11/09/2024
Vlaams Belang
Meer bushaltes en buslijnen in de buurt van scholen, sportlocaties en recreatiedomeinen.
Fietsstraten mogen niet gebruikt worden als snelheidsdempers, fietsers zijn geen levende verkeersborden !!!
Toegevoegd op 02/08/2024
Vooruit
We moedigen het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen aan. In overleg met de NMBS en de Lijn sturen we aan op het verhogen van het aantal trein- en busverbindingen. We verhogen de gemeentelijke toelage voor de Buzzy Pas van 22% terug naar 25%.
Voor fietsers werken we aan de verbetering en uitbreiding van fietspaden en -straten. Prioriteit gaat daarbij naar de meest gebruikte fietsroutes naar scholen en sportinfrastructuren. We scheiden fietspaden zoveel als mogelijk af van rijwegen voor een veiliger fietsverkeer.
Voor voetgangers willen we veilige en begaanbare voetpaden zonder obstakels. Zo kan iedereen veilig op stap, of het nu op krukken, met een buggy, rollator of rolstoel is.
We willen minder auto’s op de openbare weg.
Om de veiligheid in de winter en ’s nachts te verhogen, zorgen we voor de nodige verlichting op de lokale wegen.
Het gemotoriseerde verkeer wordt afgeremd in de buurt van scholen, met een zone 30 met duidelijke signalisatie en afremmende verkeerselementen.
Toegevoegd op 31/07/2024