Geel

Kies voor welke partijen je de argumenten wilt weergeven

Wat zijn jullie plannen met verkeer en mobiliteit in onze gemeente?

CD&V Geel - Team Marlon
CD&V Geel Team Marlon heeft de voorbije 6 jaar ingezet op veilige schoolomgevingen. Dit willen we volgende jaren verderzetten. Maar ook de weg naar school moet veiliger. Daarom werd o.a. ook de fietszone is ingevoerd en werd de fietsostrade gerealiseerd. Streefdoel is het verkeer in Geel zo te organiseren dat een kind van 8 jaar zich veilig in het verkeer kan begeven. Dat wil zeggen dat we ook nog het aantal vrij liggende fietspaden zullen verhogen. We willen ook absoluut veilige ongelijkvloerse kruisingen realiseren om de gevaarlijke Geelse ring over te steken. Hier werden al enkele plannen voor gemaakt samen met Agentschap wegen en Verkeer. In samenwerking met de politie zetten we blijvend in op het fietsexamen voor alle leerlingen van het 6de leerjaar. We stimuleren dat kinderen met de fiets naar het secundair onderwijs komen. Investeren in fiets- en voetpaden staat hoog op de agenda.
Toegevoegd op 02/09/2024
De Brugpartij
In Geel blijft de auto tot vandaag helaas koning, maar met ons zal de fiets keizer worden. We doen de fietsstraten écht werken door ze fietsvriendelijk in te richten (nu zijn ze autovriendelijk), we halen veel auto's uit het centrum door de doorrijdbaarheid ervan te beperken en we laten toezien op de regels van de fietsstraten.
Van en naar het centrum komen er bewegwijzerde (!) parallelle fietsroutes, die een netwerk vormen rond en door Geel. En netwerk van goed onderhouden en eveneens bewegwijzerde trage wegen sluit daar op aan.
Een burgemeester van de Brugpartij gaat de confrontatie aan met een (onwillige) Verkeersminister en zal zijn bevoegdheid gebruiken om het zwaar verkeer op het Sint-Dimpnaplein te verbieden. We kiezen niet voor 7ha extra beton en een onnodig nieuw stuk ring dat er (misschien) ligt als de jongeren van vandaag op middelbare leeftijd zijn.
Er komt eindelijk een aangepast circulatieplan in het centrum, met de (jonge) fietser en de voetganger als uitgangspunt.
Toegevoegd op 03/09/2024
De Stadspartij HGB
Er moet jaarlijks meer gesensibiliseerd worden voor verkeersveiligheid in de scholen.
Meer controle op school voor de veiligheid van de fietsen.
Meer toezicht aan oversteekplaatsen.

Toegevoegd op 01/08/2024
DURF
Wanneer we spreken over verkeer en mobiliteit is verkeersveiligheid is onze topprioriteit. Iedereen moet zich veilig kunnen bewegen en daarvoor zijn broodnodige investeringen in infrastructuur nodig, aangepast aan alle soorten van weggebruikers.
Wij maken ons zorgen over het doortrekken van de ring omdat een nieuwe verbinding door de thuis gaat van heel veel mensen en geen enkele meerwaarde biedt qua veiligheid en mobiliteit. Daarom zeggen wij ook duidelijk ‘neen’ tegen wat nu op de tafel ligt en stellen we andere concrete oplossingen voor die minder overlast zorgen en sneller te realiseren zijn.
Zoals recente voorbeelden aangetoond hebben, moet er beter gecommuniceerd worden als er zaken veranderen qua mobiliteit. Beslissingen moeten er komen na dialoog en overleg met ouders, grootouders, kinderen, directie, leerkrachten en omwonenden.
Toegevoegd op 21/09/2024
N-VA
De komende jaren willen we blijven investeren in meer en beter fietspaden, veilige en aangepaste schoolomgevingen en schoolroutes en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer.
N-VA Geel wil alle vervoersmiddelen de juiste plaats geven in het verkeer. We bouwen verder aan netwerken voor zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer waarbij we geval per geval naar de beste oplossing zoeken.
In Geel moeten we keuzes maken in functie van de omvang en de maat van onze stad, rekening houdend met de lokale verkeerssituatie en de specifieke mobiliteitsnoden. Op deze manier werken we aan een vlotte verkeersdoorstroming.
Kinderen moeten zich altijdveilig kunnen verplaatsen.
Daarom moet de veiligheid in schoolomgevingen en in de buurt van jeugdlokalen aangepakt worden en zij veilige ‘trage wegen’ naar school, jeugdlokalen en speelplekken zijn onmisbaar.
Toegevoegd op 05/08/2024
PVDA
De afbraak van het openbaar vervoer moet stoppen. We willen dat het aanbod van De Lijn uitgebreid wordt en aangepast is aan het nachtleven. Het openbaar vervoer in Geel moet ook kosteloos zijn zodat veel meer mensen overstappen van de auto op de bus.
We willen van Geel een echte fietsstad maken. Dit betekent dat er nieuwe grote fietsroutes moeten komen om de verschillende delen van de stad te verbinden. Maar ook dat we bestaande fietspaden veiliger maken. Zo moet de aansluiting van de fietsostrade op de Rauwelkoven en de moordstrookjes van de Rijn en Molseweg dringend aangepakt worden.
Zwaar doorrijdend vrachtverkeer door een stadscentrum is niet meer van deze tijd. PVDA voerde samen met de buurtbewoners actie tegen het zwaar verkeer in St.-Dimpna. Daardoor is het stadsbestuur tot inkeer gekomen en werd een verbod mogelijk. Zo fietsen jongeren al wat veiliger naar school.
Toegevoegd op 31/07/2024
Vlaams Belang
Meer bushaltes en buslijnen in de buurt van scholen, sportlocaties en recreatiedomeinen
Ev. nachtbussen in de buurt van uitgaansbuurten en cinema’s
Fietsstraten hebben beperkt nut en mogen niet gebruikt worden als snelheidsremmers,
fietsers zijn geen levende verkeersborden !
Toegevoegd op 31/07/2024
Vooruit
Leerlingen moeten veilig met de fiets naar school kunnen. Daarom stellen we een fietsplan op om alle gevaarlijke punten op schoolroutes ook effectief aan te pakken. We maken een inventaris van alle fietspaden op het grondgebied van onze stad/gemeente en stellen een plan van aanpak op voor de heraanleg van de meest urgente trajecten.Bij heraanleg wordt zoveel als mogelijk gekozen voor afgescheiden fietspaden en conflictvrije oversteekplaatsen. We investeren ook sterk in het onderhoud en de vernieuwing van voetpaden in onze stad. We zorgen dat de regels rond werfverkeer in schoolomgevingen strikt worden nageleefd. We richten een fysiek en digitaal meldpunt op rond verkeersveiligheid waar inwoners onveilige verkeerssituaties kunnen aangeven. Daarnaast bekijken we ook de situatie in de fietszone in het centrum en passen de infrastructuur aan de situatie. We dringen ook actief aan bij de Vlaamse overheid om een korte termijnoplossing in te voeren voor de situatie in de Gasthuisstraat.
Toegevoegd op 02/08/2024