Grimbergen

Kies voor welke partijen je de argumenten wilt weergeven

Wat zijn jullie plannen met verkeer en mobiliteit in onze gemeente?

cd&v Max
Elke vorm van vervoer heeft bestaansrecht. Dat wil zeggen dat er auto's moeten kunnen rijden door onze gemeente, maar ook dat we volop aandacht moeten hebben voor veilige fiets- en wandelverbindingen. Deze werden de afgelopen jaren onderbelicht, daar kunnen we dus nog grote stappen vooruit zetten en daar maken we nu ook concrete plannen voor. Het belangrijkste is dat kinderen en jongeren veilig naar hun hobby kunnen geraken, naar school, naar vrienden. We wonen vlakbij de hoofdstad, maar we hebben ook heel wat zogenoemde ''trage wegen": routes waarlangs geen auto's kunnen rijden. We willen deze trage wegen beter berijdbaar maken en ook beter gekend.
Toegevoegd op 07/08/2024
Groen+ Vooruit
De gemeente is verantwoordelijk voor veilige schoolomgevingen en veilige (dus ook goed onderhouden) voet- en fietspaden.
In het (te herziene) mobiliteitsplan moet er wel voorrang bmlijven voor stappers en fietsers, dan openbaar vervoer, dan pas auto’s.
De gemeente kan het fietsen verder stimuleren:
- deelfietsen/huurfietsen (evt. bibliotheek als uitleenpunt)
- fietsopleiding voor mensen die het niet kunnen (jongeren en ouderen)
- overstapplaatsen van fiets naar openbaar vervoer met dan overdekte en beveiligde fietstallingen
De Lijn moet extra late bussen voorzien van donderdag tem zaterdagnacht, en eerder haltes bijmaken dan er te schrappen. De connectie met Brussel (waar veel jongeren studeren, shoppen of uitgaan) moet veel vlotter!
Toegevoegd op 31/07/2024
Kritisch Denken en Streven
De VOP-score is iets wat ik als project zou willen realiseren binnen mobiliteit. VOP staat voor verkeersoverlast plaats, het doel is om niet enkel en alleen de politiekers te laten beslissen wat er op vlak van mobiliteit moet gebeuren. Het doel is om op een objectieve manier te bepalen waar de grootste noodzaak is aan verbeteringen. Dit door de burgers en politie mee te betrekken, de burgers kunnen door hun ervaringen met de mobiliteit in onze gemeente een beeld schetsen van hoe groot de problematiek is en de politie kan enorm veel bijdragen aan het vinden van oplossingen vanwege hun expertise.
Toegevoegd op 09/09/2024
N-VA
Een uitgebreide evaluatie van het mobiliteitsplan zal worden uitgevoerd met inspraakmogelijkheden voor inwoners. We bevorderen de verschuiving van gemotoriseerd verkeer naar openbaar vervoer en fietsen door te investeren in veilige en comfortabele fietspaden en goed uitgeruste bushaltes. Ook blijven we de regionale overheid aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer. Het sluipverkeer wordt actief tegengegaan met behulp van technologie en het "smart city" concept zodat iedereen op een veilige manier naar school kan.
Er wordt sterk ingezet op ANPR-camera's voor snelheids- en zwaarverkeercontroles. Waar het de veiligheid van fietsers bevordert en de wegen zich ertoe verlenen, kunnen er extra fietsstraten voorzien worden. Verder onderzoeken we de mogelijkheid om een waterbus te lanceren en optimaliseren we parkeermogelijkheden met een parkeerplan en randparkings om de parkeerdruk te verlagen.
Toegevoegd op 01/08/2024
Samen Groot-Grimbergen
Het verkeer moet veiliger voor de jongeren, dit kan door het centrum meer te controleren op zone 30 dmv trajectcontrole bijvoorbeeld. In plaats van trajectcontrolse op drukkere hoofdwegen te voorzien. Uitbreiding van fietspaden, veiligheid gaat boven alles voor ons. Dus liever brede wegen om fietspaden, voetpaden en auto's te combineren. De Beigemsesteenweg moet na jaren van beloftes dringend aangepakt worden zonder treuzelen.
Toegevoegd op 27/09/2024
Vernieuwing
Er werd de voorbije twee jaar intensief gewerkt aan een mobiliteitsplan, dat momenteel nog in uitrol is. Hiermee willen we Grimbergen leefbaarder maken en tegelijk het sluipverkeer, dat onze gemeente louter ziet als doorgangsplek, inperken.
Dit plan vertoont mankementen en daarom is er een bijsturing lopende. Voor ons is het daarbij belangrijk dat concentratie van verkeer in kleinere straten moet voorkomen worden en dat onze pleinen en handelszones voor iedereen goed bereikbaar blijven. Fietsers en voetgangers moeten zich welkom voelen in onze centra en bijgevolg is de invoering van enkele fietszones een goede zaak. Toch vinden we niet dat alle ‘zones 30’ automatisch ook fietszones moeten zijn. We ijveren voor de snelle uitrol van het Kopenhagenplan inzake de aanleg van nieuwe fietspaden. Nadien moet er blijvend aandacht zijn voor de aanleg en de renovatie van fietspaden op alle verbindingswegen (b.v. de Meerstraat). Ook een aantal veldwegen willen we fietsvriendelijker maken.
Toegevoegd op 31/07/2024
Open Vld Grimbergen
We hebben (nog) geen info ontvangen van deze partij
Voor U
We hebben (nog) geen info ontvangen van deze partij