Mobiliteit gaat over het verbinden van mensen. Mobiliteitsexpert Kris Peeters pleit ervoor om verkeerskunde te zien als de kunst van het ontmoeten in plaats van het ontwijken. Zorgen voor een aantrekkelijke omgeving met voorzieningen op wandel- en fietsafstand. Om dit te realiseren maken we een speelweefselplan om routes die kinderen vaak gebruiken veiliger en plezieriger te maken. Een speelweefselplan is een netwerk van autoluwe of autovrije fiets- en looproutes in een bepaalde buurt of wijk, aangevuld met speelimpulsen.
Kortenberg heeft hierin nog grote stappen te zetten. Denk aan de uitbreiding van zones 30, voetgangerszones en fietsstraten, de rol van de elektrische fiets als gamechanger, het groeiende succes van deelmobiliteit,... Tegelijk maakte corona duidelijk hoe erg we snakken naar ruimte om te wandelen en te fietsen, en zorgen innovatie als deelsteps en elektrische wagens voor heel wat uitdagingen die we samen met de inwoners willen aangaan.
Verkeer licht ons nauw aan het hart. In schoolomgevingen kan het voor ons niet veilig genoeg worden. Waar aangewezen hebben fietsstraten voor ons een streepje voor. We moeten de ouders/ grootouders aanmoedigen om de auto wat verder van de school te parkeren. Zo ontstaan er minder conflictsituaties nabij de schoolpoort.
Ook vinden we het belangrijk dat jongeren te voet of met de fiets naar activiteiten in de deelgemeenten kunnen gaan.
Sluipverkeer intergemeentelijk aanpakken.
Onze burgemeester overlegde met onze buurgemeenten om het sluipverkeer in te dammen. We kopen samen met de buren een systeem aan om de verkeersstroom in kaart te brengen en aan te pakken. Dit systeem simuleert ook welke invloed maatregelen hebben op verkeersstromen. Zo merk je wat er zou gebeuren als je een straat eenrichting maakt.
Snelheid controleren en beperken
Sommige chauffeurs vliegen door onze straten en wijken. Dat kan voor ons niet. Daarom willen we dynamische trajectcontroles inrichten, beperkt in tijd en ruimte. Zo verlaagt de snelheid wanneer kinderen naar school rijden of volwassenen naar kantoor.
Inzetten op ruimte voor fietsers en voetgangers
We brengen de staat van voet-en fietspaden in kaart, verbeteren ze en leggen er nieuwe aan waar nodig. We ontdubbelen fietspaden in o.a. de Dalemstraat en de Zipstraat. Fietssuggestiestroken geven fietsers een zichtbare plaats op de weg, als alternatief voor het fietspad.
Toegevoegd op 15/09/2024
N-VA
We hebben (nog) geen info ontvangen van deze partij
UnieK
We hebben (nog) geen info ontvangen van deze partij