Ons nieuwe mobiliteitsplan legt de nadruk op veiligheid en toegankelijkheid voor alle weggebruikers. We plannen de aanleg van veilige fietspaden en zachte verbindingen om sluipverkeer te weren en de veiligheid rondom scholen te verhogen. Ook streven we naar een evenwichtige verdeling van de verkeersstromen, zodat voetgangers en fietsers veilig kunnen bewegen in onze gemeente.
"Luisteren naar iedereen" zou een mooie samenvatting zijn. Vandaag de dag worden er heel wat verkeersproblemen "opgelost" door blind naar cijfers te staren en maar naar één kant van het verhaal te luisteren. Resultaat: veel oplossingen zijn eigenlijk nieuwe problemen voor heel wat Olenaars...
Daar willen we een einde aan maken door in te zetten op slimme maatregelen die zowel voetgangers, fietsers, automobilisten als het openbaar vervoer ten goede komen. Daarvoor overleggen we altijd met de buurtbewoners, maar ook andere weggebruikers. We evalueren ook regelmatig en durven ook bij te sturen als dat nodig is.
Bovendien willen we in Olen eindelijk een deftig aanbod aan openbaar vervoer krijgen, zodat dorpsgenoten minsten een bus kunnen nemen om van Olen-Centrum naar Sint-Jozef-Olen (en omgekeerd) te geraken. Werkt De Lijn niet mee? Dan leggen we zelf een busdienst in!
Een mobiliteitsplan op maat van onze inwoners was onze prioriteit in de huidige periode. Mobiliteit is dan ook een thema dat elke inwoner van jong tot oud aanbelangt. Wij doorliepen een heel proces, met o.a: een online-burgerbevraging (met een aparte bevraging voor kinderen), verschillende inloopmomenten waarbij inwoners met experten in gesprek konden gaan, een burgerberaad met leden die geloot werden uit de ganse bevolking, verschillende infoavond een gelote groep van burgers, die zichzelf de naam "Mobidolen" gaven. Deze Mobidolen deden aanbevelingen voor een gemeentelijk mobiliteitsbeleid, op basis van een aantal principes.
Het mobiliteitsplan ligt in het najaar ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad, zodat hiermee in de volgende legislatuur actief mee aan de slag kan worden gegaan. Het is de bedoeling dat we dit als leiddraad gebruiken voor alle toekomstige beslissingen over mobiliteit.
Het gemeentelijk mobiliteitsbeleid moet in sterke mate gericht zijn op de zwakke weggebruikers, waar kinderen en jongeren toe behoren. Dergelijk beleid vertrekt vanuit het STOP-principe. De inrichting van het openbaar domein gebeurt in de eerste plaats voor Stappers, dan Trappers, Openbaar vervoer en tot slot Personenwagens.
Dat moet op een doordachte manier gebeuren. We moeten absoluut vermijden dat verkeersingrepen in een bepaalde straat de vastgestelde problemen alleen maar verschuiven naar andere straten en daarmee alleen maar voor irritatie zorgen. het heeft ook niet veel zin om het grootste deel van de gemeente zone 30 te maken als de weginfrastructuur daarvoor niet ingericht is. Er moet overigens ook plaats blijven voor het doorgaand verkeer. Voorwaarde is natuurlijk dat daar een comfortabel fiets- en voetpaden liggen die voldoende van de weg voor doorgaand verkeer afgescheiden zijn.
Het openbaar busvervoer tot slot moet absoluut verbeterd worden.
Wij als lokale afdeling streven voor een betere verbinding tussen onze buurten en naaste steden (Geel & Herentals). Jongeren moeten zich veilig en vlot kunnen verplaatsen. Liefst met de fiets of het OV. Inzetten op goede en veilige fietspaden en op goede busverbindingen met avond- & nachturen is van groot belang.
Toegevoegd op 01/08/2024
N-VA Olen
We hebben (nog) geen info ontvangen van deze partij
Vlaams Belang
We hebben (nog) geen info ontvangen van deze partij