Voor LVB hoort verkeersveiligheid bij leefbare, bruisende dorpen. Geen losse acties in ons nieuwe mobiliteitsplan, maar langetermijnvisie & plannen opgesteld mét onze burgers. Focus: preventie, verkeerseducatie, trager verkeer & nieuwe infrastructuur
Zijn er al: fietsstraten, fietssuggestiestroken, fietsenstallingen én zones 30 en 50 in elk dorp. Trajectcontrole Bellingen voor structureel lagere snelheden van en naar school. Veiligere oversteekplaatsen met extra verlichting.
Onze plannen: Nieuwe wegen (na rioleringswerken); fietspaden in Eikstraat (2025), Molenhofstraat (2026), Hoesnaek, Molenstraat, op de N28 tss Kestergat/Leerbeek (2025) en tss Blok/Termeeren (2026); voetpaden in oa Neerstraat. Veilige oversteekplaatsen op N28 Kestergat & Beertsestraat. Elektrische deelfietsen & nieuwe overstap Hoppinpunten. Voldoende openbaar vervoer. Veilige school-, fiets- en wandelroutes tussen dorpskernen en scholen. Spoorwegovergang Beert-Bellingen: tunnel met dubbel fietspad & voetgangersbrug.
TEAM Pepingen staat voor :
- meer fietspaden
- aanleggen en herstellen van voet- en fietspaden langs alle verbindingswegen tussen de deelgemeenten en het centrum en/of extra markering voor voetgangers en fietsers op de rijbaan
- beter onderhoud van fiets- en wandelpaden
- verlaagde oversteek aan de fietspaden. Wegmarkeringen zone 30 op de wegen aan de scholen
- veiliger verkeer
- stimuleren en ondersteunen van het gebruik van openbaar vervoer door leerlingen van het secundair onderwijs
- oprichten van een verkeersraad
- actualiseren van de schoolroutekaart
- preventieve fietscontroles in scholen
- ondersteunen van verkeerseducatie. Sensibilisering rond dodehoekproblematiek
- trajectcontroles
- betere oversteekplaatsen
- camera's voor controle van tonnagebeperking en snelheid
- geen onleesbare of overwoekerde verkeersborden. Geen overtollig verkeersborden-