Antwerpen

Kies voor welke partijen je de argumenten wilt weergeven

Wat zijn jullie plannen met verkeer en mobiliteit in onze gemeente?

cd&v
Wij gaan uit van respect voor de verkeersregels en een plaats voor elk vervoersmiddel. Het zal altijd een en-en verhaal zijn. Hierin is het STOP-principe de leidraad: eerst Stappers, dan Trappers, dan Openbaar vervoer en tenslotte Personenwagens. Voor elk van deze vervoersmiddelen is veel werk aan de winkel.

Heel wat voetpaden liggen er belachelijk slecht bij en moeten worden aangepakt. De fietsveiligheid moet worden opgekrikt. Bijvoorbeeld door autoluwe schoolomgevingen te installeren en zwaar verkeer uit woonwijken te weren. Het gebruik van steps is niet meer weg te denken, maar moeten we beter handhaven. Zowel op de vele verdwaalde en rondslingerende steps als gevaarlijk rijgedrag. Een toegankelijker, sneller, stipter en frequenter openbaar vervoer is cruciaal en moet echt met prioriteit worden aangepakt. Een wagen is voor veel inwoners van de stad nog steeds noodzakelijk. Dit vraag om een correct parkeerbeleid, goede ontsluiting van wijken, deelmobiliteit en laadcapaciteit.
Toegevoegd op 01/08/2024
Groen
Groen wil van Antwerpen een stad maken waar de levenskwaliteit van de bewoners voorop staat. De openbare ruimte en onze straten zijn veel meer dan ruimte om verkeer door te jagen. Het is in de eerste plaats verblijfsruimte.

De openbare ruimte is dé plaats voor mensen om elkaar te ontmoeten, voor kinderen om te spelen, plaats voor natuur en water.

Groen wil dat overal in Antwerpen aangenaam en veilig gewandeld kan worden. In elk district komt er een voetgangersplan dat zorgt voor aangename en groene wandellussen

In heel de stad investeren we in veilige fietsinfrastructuur. We zorgen ook voor meer en betere fietsparkeerplaatsen.

We maken tegen 2030 van alle zones 30 ‘fietszones’, een geheel van aaneengesloten fietsstraten, waar de auto te gast

We willen in Antwerpen net als in Brussel aantrekkelijke Lijnabonnementen voor jongeren.

Op drukke dagen (bvb. de eindejaarsperiode ) voorzien we gratis openbaar vervoer.

We voorzien nachtbussen voor wie in shiften werkt en weekendnachten
Toegevoegd op 12/09/2024
N-VA
Loszittende tegels of putten in de weg zijn ‘a pain in the ass’ van elke zwakke weggebruiker of die zich nu te voet, met de fiets of step door Antwerpen beweegt. Die kapotte straten gaan we in heel de stad sneller en kordater aanpakken met een team dat hier speciaal voor opgericht wordt.

Deelsteps, deelfietsen, deelbakfietsen… in Antwerpen delen we erop los. Deze deelsystemen zetten we verder op punt met handige formules én met duidelijke stelplaatsen. Tegelijkertijd zien we streng en kordaat toe op verkeersfatsoen.

Ons openbaar vervoer moet enkele versnellingen hoger schakelen. Tijd voor een echte slimme en snelle metro! Tijd voor een eigen Antwerps vervoersbedrijf dat De Lijn en de NMBS mee aanstuurt op Antwerps grondgebied. Met een nieuw treinstation op Linkeroever en snellere tram- en busaansluitingen.

Ondertussen stomen de Oosterweelwerken onze stad klaar voor een toekomst zonder files en met gloednieuwe, veilige en vlotte fietsverbindingen die baden in het groen.
Toegevoegd op 03/08/2024
OL-A
Move it, move it! We willen snel een eigen vervoersbedrijf in Antwerpen met meer en
stiptere trams en bussen, ook 's nachts. Goedkope deelauto's, brommers, fietsen en steps
blijven belangrijk. Zo kom je gemakkelijk overal voor werk, school of gewoon om te gaan
chillen. De veerboot naar Linkeroever moet vaker varen, ook 's avonds. Autoluwe zones
blijven, maar het centrum blijft bereikbaar met genoeg parkeergelegenheid.

Toegevoegd op 08/08/2024
Open Vld
Jongeren ruimte geven is jongeren bevrijden, ze moeten zich vrij en verkeersveilig kunnen verplaatsen doorheen de hele stad, niet alleen tussen rand en stadskern, maar ook tussen buurten, over het water en over de ring. Daarom wil Open VLD het openbaar vervoer versterken met meer bussen en trams. Ook ‘s nachts! Daarnaast willen we Antwerpen ombouwen tot een echte fietsstad. Een maximale autoluwe zone in het historisch centrum is dus een must, met natuurlijk uitzonderingen voor leveranciers, andersvaliden en bewoners die afhankelijk zijn van auto's. Voor bezoekers en toeristen promoten we parkeren buiten de stad in park-and-rides. En natuurlijk moet iedereen zich netjes aan de verkeersregels houden: zowel auto’s als fietsers, steps en voetgangers.
Toegevoegd op 01/08/2024
PVDA
Gratis en beter openbaar vervoer. Het is zo frustrerend om wéér te laat op school of op een afspraak met vrienden te komen. Daar willen wij verandering in brengen. Door bovendien de tickets af te schaffen, maken we het openbaar vervoer toegankelijk voor iedereen. Gratis openbaar vervoer werkt al super goed in tientallen steden in Europa, dat kan ook bij ons. Daarnaast maken we ook komaf met onveilige kruispunten, zodat je overal veilig kan fietsen.
Toegevoegd op 31/07/2024
Vlaams Belang
• Veiliger, frequenter, stipter én comfortabeler openbaar vervoer.
• Meer buslijnen en -haltes in de buurt van scholen, sportlocaties en recreatiedomeinen.
• Nachtbussen inleggen in de buurt van uitgaansbuurten en cinema’s.
• Fietsstraten mogen niet gebruikt worden als snelheidsdempers: fietsers zijn geen levende verkeersborden.
• Zorgen voor meer en veiligere fietspaden.
• Zorgen voor meer parkeerplaatsen.
• Zorgen voor meer deelstepparkings op plaatsen waar veel jongeren samenkomen.
Toegevoegd op 31/07/2024
Volt
1) Betere dienstverlening en meer treinen en trams laat in de avond.2) Meer lage-emissie zones en een maandelijkse autovrije zondag.3) Voor "De Lijn", "MIVB" en "TEC" stellen we vier soorten passen voor: uurpassen (€1), dagpassen (€3), maandpassen (€15), en jaarpassen (€150). We behouden verlaagde tarieven zoals het MIVB-tarief van €12 voor jongeren en ouderen, en breiden deze kortingen uit naar Vlaanderen en Wallonië, met extra focus op jongeren.
Toegevoegd op 31/07/2024
Vooruit
Wij willen dat de dingen in Antwerpen vooruit gaan, ook in het verkeer. En dat begint met sterk en betrouwbaar openbaar vervoer. Wij willen vanuit de stad mee investeren om het bus- en tramnetwerk in de stad uit te breiden en het openbaar vervoer opnieuw betrouwbaar en betaalbaar te maken. Voor elke Antwerpenaar. Ook ’s avonds laat en in het weekend.

We maken meer ruimte voor brede en veilige voetpaden, kwaliteitsvolle openbare ruimte (straten en pleinen) en veilige fietsinfrastructuur. Voor wie woont in de stad, moet de stad ook met de wagen vlot bereikbaar zijn. We zorgen voor meer toegankelijke buurtparkings en halen zo wagens weg uit het straatbeeld. Wie van buiten de stad komt, kan de wagen kwijt in één van de Park & Rides aan de rand van de stad. Zo zorgen we voor minder wagens, meer verkeersveiligheid en vlotter verkeer.
Toegevoegd op 21/08/2024
Voor U Antwerpen
We hebben (nog) geen info ontvangen van deze partij