Gent

Kies voor welke partijen je de argumenten wilt weergeven

Wat zijn jullie plannen met verkeer en mobiliteit in onze gemeente?

cd&v
We merken op dat het mobiliteitsbeleid in onze stad almaar meer gepolariseerd geraakt. Wij zijn ervan overtuigd dat de meerderheid van de Gentenaars dezelfde doelstelling deelt: veilig, vlot en duurzaam verkeer. De manier waarop zorgt echter voor veel conflict en maakt dat die gezamenlijke doelstelling uit het oog wordt verloren. Wij zijn ervan overtuigd dat onze stad, en ook het mobiliteitsbeleid er baat bij heeft de rust te laten terugkeren. De automobilist is niet de boosdoener, en ook de fietsers moeten zich aan regels houden. Ons pleidooi voor een meer inclusief beleid dat ruimte biedt voor alle vervoersmiddelen betekent niet dat we geen belang hechten aan verkeersveiligheid. Het is essentieel dat conflicten zo veel mogelijk vermeden worden en dat zwarte punten worden weggewerkt.
Toegevoegd op 31/07/2024
Groen
Groen Gent bouwt verder aan veilige en zorgeloze mobiliteit voor iedereen, waarbij mensen hun bestemming bereiken zonder afhankelijk te zijn van de auto.We streven naar mobiliteit waarbij er zo min mogelijk CO² uitgestoten wordt: aantrekkelijke wandel- en fietsinfrastructuur, betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer. En bovenal zonder compromissen op vlak van verkeersveiligheid.
Concreet? We investeren in voetgangersnetwerken. Op drukke assen zijn de voetpaden minstens twee meter breed en obstakelvrij. We maken vlotte fietsverbindingen door veilige oversteekplaatsen, aantrekkelijke fietspaden en autoluwe fietsstraten. Er is daarbij extra focus op de wijken en de weg naar school, we willen niet dat kinderen en jongeren vrachtwagens tegenkomen op weg naar school. Het openbaar vervoer blijft gratis voor kinderen t.e.m. 14 jaar. Jongeren tussen 15 en 25 jaar kunnen aan een extra voordelig tarief een jaarabonnement kopen voor De Lijn.
Toegevoegd op 01/08/2024
GrondRecht
Een volksraadpleging over mobiliteit en circulatieplan.
Vandaag is mobiliteit dat burgers tegen elkaar opzet. Er moet dringend een echte dialoog komen onder de burgers en met het bestuur warbij alle generaties en alle weggebruikers hun zeg hebben rond een rechtsgeldige vraag aan de burgers over het mobiliteitsbeleid.
Toegevoegd op 04/09/2024
N-VA
Investeren in verkeersveiligheid is cruciaal. We focussen op veilige schoolomgevingen en -routes, met o.a. betere fietsinfrastructuur. Onveilige punten pakken we aan zonder het probleem te verplaatsen naar een andere straat of wijk.

Mensen moeten zelf kunnen beslissen hoe ze zich verplaatsen, afhankelijk van hun persoonlijke situatie. We steunen het STOP-principe (prioriteit achtereenvolgens voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en Privéwagen), maar passen voor een anti-autobeleid.

We investeren in slimme verkeerstechnologie, zoals slimme verkeerslichten en parkeersensoren. We stimuleren ook combi-mobiliteit – overstappen van de ene vervoerswijze op de andere– via een SlimnaarGent-app/website en goed uitgebouwde mobi-punten (vb. van tram naar deelfiets, van bus naar deelauto).

De verkeersregels gelden voor iedereen: voetgangers, fietsers, automobilisten, enz. Respect tussen weggebruikers is essentieel. We sensibiliseren mensen, maar zorgen ook voor een strikte handhaving.
Toegevoegd op 01/08/2024
PVDA
Gratis en beter openbaar vervoer. We gaan nu vier jaar zonder tram 1 zitten en we wachten al tientallen jaren op nieuwe tramlijnen. Zo kan het niet verder. Investeer samen met de Vlaamse overheid in gratis en beter openbaar vervoer, met ook een betrouwbaar nachtnet, zodat iedereen thuis geraakt.

We investeren in veilige fietspaden en kruispunten. En zoeken naar innovatieve oplossingen om fietsen veilig tramsporen te laten kruisen.
Toegevoegd op 31/07/2024
Vlaams Belang
We willen inzetten op de stiptheid, netheid, het aanbod en de veiligheid op het openbaar vervoer waar zovele jongeren elke dag gebruik van maken. Er zou een volwaardig nachtnet moeten komen zodat jongeren steeds veilig thuisraken.

Fietspaden moeten bovendien steeds zo veilig mogelijk en gescheiden van de weg ingericht worden.
We willen bovendien de Lage Emissiezone afschaffen zodat álle ouders hun kinderen veilig naar school kunnen brengen.
Toegevoegd op 01/08/2024
VOOR GENT
Je vrij en veilig kunnen verplaatsen in onze stad is een basisrecht. Verkeersveiligheid staat dan ook hoog op de agenda van VOOR GENT.

We willen ondermeer een fietszone invoeren in de binnenstad zodat het er veiliger is om te fietsen. We voorzien ook meer overdekte fietsenstallingen om je fiets veilig achter te laten. We zetten de voetganger centraal in het beleid: iedereen is immers voetganger. En wat is leuker dan op je gemak door onze mooi stad te wandelen?

Specifiek voor jongeren willen we openbaar vervoer gratis maken tot 18 jaar. Nu is dat maar tot 14 jaar.

We zetten ook in op elektrische deelwagens, met een sociaal tarief. Zodat iedereen een wagen kan gebruiken zonder er één te hoeven aankopen.
Toegevoegd op 01/08/2024
Voor U
We willen werk maken van een beleid van de toekomst. Ons huidig beleid is veel te ouderwets. De auto, de tram en de bus staan centraal. Terwijl de mensen intussen veel meer met de fiets en met kleine elektrische voertuigen rijden. Die mensen moeten we alle kansen geven. Een modern verkeersbeleid zorgt voor afzonderlijke verkeersstromen voor voetgangers, auto's en fietsers / kleine elektrische voertuigen. We willen e-snelwegen maken door de stad, zelfs deels ondergronds, zodat iedereen zich heel snel kan verplaatsen in de stad. Bij voorkeur overdekt. Zonder last van weer en wind dus. Wie gehandicapt is kan met een scootmobiel veilig van die infrastructuur gebruik maken. Kinderen en jongeren met elektrische steps zullen daar ook plezier aan beleven. We willen een luchtruim maken waar drones kunnen worden ingezet. Zelfs grote drones om passagiers te vervoeren.
Op die manier gaan we ook de industrie stimuleren om aangepaste vervoersmiddelen te ontwikkelen.
Toegevoegd op 01/08/2024