Sint-Katelijne-Waver

Kies voor welke partijen je de argumenten wilt weergeven

Wat zijn jullie plannen met verkeer en mobiliteit in onze gemeente?

CD&V
De gemeente kan meer en betere infrastructurele maatregelen treffen, de politie kan meer en beter handhaven, maar het is ook vaak een kwestie van mentaliteit en hoffelijkheid van de weggebruikers, of het nu automobilisten, fietsers of voetgangers zijn. Onze gemachtigd opzichters zijn van goudwaarde en die moeten we blijven ondersteunen en waarderen. Concrete plannen: veilige en toegankelijke stationsomgeving, aanleg Berlaarbaan, evaluatie fietsstraten, bekijken schoolstraten, tunnel aan station, doortrekken fietsverbindingen R6, realisatie Regionaal mobiliteitsplan, blijven inzetten op de fietsbieb, gemeentelijk mobiliteitsplan (met participatie),... .
Toegevoegd op 15/08/2024
Groen
Mobiliteit is een prioriteit voor ons. Wij willen straten op maat van de mensen. In plaats van de ruimte tussen huizen overal in te vullen als plaats voor auto’s, willen wij maximaal de ruimte teruggeven aan de mensen in de vorm van groene speel-en leefstraten, schoolstraten en woonerven waar de auto niet de koning maar wel de gast is.
Veilige fietspaden, conflictvrije kruispunten en fietsparkeerpunten (stallingen en fietsnietjes) om je fiets veilig vast te leggen, zetten we bovenaan de agenda. We willen zo snel mogelijk een oplossing om de fietssnelweg en de stationsparking van elkaar te scheiden.
We geven als gemeente kansen aan deelmobiliteit, zowel voor fietsen als wagens. Om laadkabels voor elektrische auto’s over de voetpaden te voorkomen, kiezen we voor zogenaamde collectieve oplossingen, zoals meer laadpunten op bestaande parkings. Ook op betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer zetten we in, en we werken aan betere dienstverlening, zodat je zorgeloos overal kan geraken.
Toegevoegd op 15/08/2024
N-VA
N-VA staat voor een vlot én veilig verkeer. Het is belangrijk dat onze kinderen op een veilige manier naar school, de sportclub of de jeugdbeweging kunnen fietsen. Onder meer met de schoolroutekaart werken we hier al hard aan.

De afgelopen jaren werden er al heel wat fietspaden heraangelegd, zoals in de Stationsstraat en de Kempenarestraat en opende de nieuwe fietsverbinding langs de R6 richting Mechelen. We bakenden ook heel wat fietsstraten af waar auto's fietsers niet mogen voorbijsteken. Door het nieuwe deelfietsensysteem is het voor onze inwoners nu nog makkelijker om de fiets te nemen voor een korte verplaatsing.

Momenteel zijn we volop bezig met de plannen voor de heraanleg van de Berlaarbaan, zodat daar op korte termijn ook nieuwe en veiligere fietspaden komen.

We werken verder aan de plannen voor de nieuwe tunnel onder de spoorweg aan het station. Die zal de huidige spoorwegbrug vervangen. Die spoorwegbrug is verouderd en zeer onveilig voor fietsers.
Toegevoegd op 14/08/2024
Samen Anders
Sint-Katelijne-Waver heeft heel veel scholen. Verkeersveiligheid, en vooral fietsveiligheid, is dan ook een absolute topprioriteit. Ook een efficiënt busverkeer naar die scholen is belangrijk.
Er zijn verschillende fietspaden (Berlaarbaan, Wilsonstraat, Mechelsesteenweg, Duffelsesteenweg, etc.) die er enorm slecht bij liggen en waar er nog steeds geen verbetering in het vooruitzicht is. Dat moet anders. Dat moet beter. Wij pakken die fietspaden meteen aan.
Het fietsstratenplan wordt herzien om meerwaarde te bieden aan fietsers.
Samen met de scholen en politie bekijken we wat de gevaarlijke punten zijn in hun schoolbuurt en doen daarna de nodige aanpassingen aan de infrastructuur.
Trajectcontroles worden efficiënt ingezet om verkeersveiligheid te garanderen, niet als geldmachine.
Toegevoegd op 31/07/2024
Vlaams Belang
Het Vlaams Belang gaat voor een mix van vervoersmogelijkheden via o.a. de Hopinpunten waar men (deel) fietsen, steps, de bus of (deel)auto's kan gebruiken.
Fietspaden blijven een heikel punt in onze gemeente. Sommigen zijn nog te on(der)verlicht of onveilig. Hierbij denken we zeker aan de Berlaarbaan, waar het fietspad door een diepe, gevaarlijke sleuf wordt gescheiden van auto's en vrachtwagens.
's Avonds moet alle straatverlichting maximaal aan voor een veiliger verkeer. Fietspaden moeten verlicht zijn, knipperlichtstrips of kleine ledlampjes kunnen geplaatst worden bij elke oversteekplaats voor fietsers en voetgangers.
SKW is een gemeente in beweging en daar horen ook noodzakelijke infrastructuurwerken bij. De negatieve effecten van deze werken en het aanzuigeffect dat wordt veroorzaakt door de R6 zorgen voor veel files. Een nieuwe, uitgebreide mobiliteitsstudie is noodzakelijk om tot een betere doorstroming van het verkeer te komen.
Toegevoegd op 31/07/2024